Blijkbaar licht ik niet altijd de hele clan in over wat we gaan doen.
Iedereen heeft netjes de schoenen aan gedaan en zichzelf in de autostoel gehezen. Gordels zijn vast en we rijden de wijk uit. Hoor ik van achter me: “Mama, heen?”
Hmm, sorry, Soof, ‘k zal je er de volgende keer ook meer in betrekken.
“We gaan naar de bibliotheek”
“Zeg’j mama?”
“Naar de bibliotheek”
“Zeg’j?”
“Naar de library”
“ooohw!”
Echt heus. We leren onze kinderen nog wel Nederlands.
—- —- —- —-
Zarah: “Wat is de sound van B in de language die ik praat.”
“Nederlands?” probeer ik. Meest logisch. Of is het meer hoopvol.
“Nee”
“Engels?”
“Ja,” klinkt het onderscheidend.
Echt heus…. We doen ons best!
—- —- —- —-
We hebben het met science over lengte, meten en charts. Er staan vijf streepjes op de muur in de garage en ontdekken dat Sophie precies twee keer in papa past.
We hebben het met math over gewicht. Boaz vraagt zich af wat het zwaarste op de hele wereld is.
Zarah weet het wel: “Alle papa’s stuck together!”
—- —- —- —-
Boaz loopt door huis. Half zingend, continu herhalend zegt hij: diagonal, diagonal, diagonal…
Zarah roept blij: Diagonal. Dat is hetzelfde als slant (=hellende streep, bv. in letters).
Klopt. Je leert te veel. Daar in pre-k.
—- —- —- —-
Meer dan zeven weken hebben we gewerkt. Hard gewerkt. Heel hard gewerkt.
Nu houden we even vakantie.
En ik vraag aan Boaz wat hij nu zoal geleerd heeft in de afgelopen weken.
Er komt een meesterlijk geniaal, alles omvattend antwoord:
“goggle, goggle”
Er onstaat een geanimeerd gesprek over goggle.
goggle+goggle=goggle
goggle is goggle lang, so its shorter than goggle
Goggle leefde in Goggle waar hij goggle-de met goggle.
de Goggle-ocean is tussen Goggle en Goggle, south of Goggle.
Nadat alle goggle-goggle-grappen zijn gemaakt vraag ik wat hij nog meer heeft geleerd.
“Hoe je recess moet houden.”
Misschien moet ‘ie maar terug naar pre-k.
—- —- —- —-